شروع به‌کار دستگاه بافت سنج

بافت سنجی علمی است که  ما از آن به صورت عینی استفاده می کنیم تا مشخصه های مکانیکی ذهنی محصول غذایی را اندازه گیری کنیم. ما از دستگاه بافت سنجی استفاده می کنیم تا تنش های کنترل شده در ماده غذایی را ایجاد و خلق کنیم که این تنش ها تا آن جا که ممکن است مشابه تنش هایی باشد که ما به هنگام مصرف کردن غذا شکل می گیرد. علم اندازه گیری بافت شامل رئولوژی (علم حرکت مواد ) و علم مواد می باشد. خود بافت سنجی، مطالعه تغییر شکل و جریان غذا هنگامی که تحت تنش قرار می گیرد، می باشد و شامل ارزیابی مواد خام و اولیه، اجزا و مواد واسطه ای و محصولات تمام و تکمیل شده است. از دید یک تولیدکننده، بافت سنجی می تواند ارزیابی عملکرد یک افزودنی در فرایند تولید یا اثر آن بر محصول نهایی باشد. از دید مشتری و مصرف کننده، بافت سنجی مواد غذایی می تواند یک ارزیابی حیاتی و اساسی از ویژگی، کیفیت یا کارکرد عملکردی در ماده غذایی باشد

.

این دستگاه با استفاده از ویژگی های بافتی مواد غذایی، پلیمری، نانو ذرات ها و… مانند سختی، نرمی، ماندگاری، کشش پذیری، شکنندگی، چسبندگی و … را بر مبنای روش اندازه گیری (نیرو، مسافت ،زمان ) بصورت کمی اندازه گیری می کند.

دستگاه بافت سنج چگونه کار می کند؟

دستگاه بافت سنج هم به بالا و هم به پایین حرکت می کند تا نمونه ماده غذایی را بکشد یا فشار دهد. بازوی متحرک دستگاه مجهز به یک لودسل است که پاسخ نیرویی نمونه به تغییر شکی که به آن وارد می شود را اندازه می گیرد. داده های نیرو، جابجایی (فاصله) و زمان جمع آوری می شوند و بر روی منحنی گراف نمایش داده می شوند. آنالیز گراف، نمایانگر بافت نمونه است. بافت سنجی، برای اپراتور، کنترل نهایی و انعطاف آزمون برای اندازه گیری همه نوع ویژگی های فیزیکی/ بافتی از سیستم های جامد و نیمه جامد را به همراه دارد. این کار از طریق اتصال گستره ای وسیع از پروب ها و فیکسچرها به پایه و بازوی دستگاه بافت سنج امکان پذیر است. بسته به نوع پروب/فیکسچر انتخابی در دستگاه بافت سنج، می توان تست های فشار، کشش، برش، اکستروژن، خمش و برش (Shear) را انجام داد و با انجام دادن این آزمون ها می توان ویژگی ها و پارمترهایی نظیر :

قابلیت خرد شوندگی وشکستگی (fractureability) ، جوندگی (chewiness)، چسبندگی (adhesiveness )، یکنواختی و ثبات (consistency) ، نیروی گاز زدن، جهندگی (springiness)، تردیت (crispiness)، تردستی (crunchiness)، توسعه پذیری (extensibility)، کشسانی و الاستیسیته (elasticity)، سفتی ( firmness)، چسبندگی (gumminess)، سختی (hardness)، مقاومت پارگی و گسیحتگی (rupture strength)، سفتی ( stiffness)، رشته شوندگی ( stringiness)، تجزیه و تحلیل مشخصات بافت ( texture profile analysis (TPA))، چقرمگی (toughness)، کار انجام شده و انرژی مصرف شده  برای بریدن (work to cut)، کار انجام شده و انرژی مصرف شده  برای نفوذ (work to penetrate)،  و کار انجام شده و انرژی مصرف شده برای برش (  work to shear)  و امثال آن را بدست آورد.

.