پذیرش نمونه FTIR

طیف سنجی مادون قرمز بر اساس جذب تابش و بررسی جهش‌های ارتعاشی مولکول‌ها و یون‌های چند اتمی صورت می‌گیرد. این روش به عنوان روشی پرقدرت و توسعه یافته برای تعیین ساختار و اندازه‌گیری گونه‌های شیمیایی به کار می­رود. همچنین این روش عمدتاً برای شناسایی ترکیبات آلی به کارمی‌رود، زیرا طیف‌های این ترکیبات معمولاً پیچیده هستند و تعداد زیادی  پیک های ماکسیمم و مینیمم دارند که می‌توانند برای اهداف مقایسه‌ایی به کار گرفته شوند.

اولین نمونه از دستگاه FTIR  مدل۲۰۱۷ Cary 630 ساخت شرکت  Agilent آمریکا، در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، راه­ اندازی شد.

این دستگاه قابلیت آنالیز گسترده وسیعی از نمونه ­ها (جامد، مایع و گاز) را داشته و به ­دلیل استفاده از نور با کارایی بالا (لیزر) در ساختار آن، دقیق­ ترین و سریع ­ترین نتایج را می­ دهد. استفاده از نور لیزر در این دستگاه باعث شده است تا گستره طول موج ناحیه IR  در یک لحظه پیمایش شده و زمان و خطای روش بسیار کاهش یابد. یکی دیگر از مزیت­ های این دستگاه نسبت به دستگاه­ های FTIR  قدیمی این است که برای استفاده از این دستگاه نیازی به ساختن قرص نمونه نیست.

تعرفه پذیرش نمونه با دستگاه FTIR برای هرنمونه ۳۲۰/۰۰۰ریال و با احتساب ۴۰درصد تخفیف دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ۱۹۰/۰۰۰ریال است.